Tuesday, June 15, 2010

The TraVeLLer @ al FaRIsi (Last siri)

Assalamualaikum wbt,

Alhamdulillah akhirnya dapat jugak post siri yang terakhir ni..harap pada yang pernah mengikuti siri2 yang sebelum ini tak marah disebabkan kelewatan ni ye..so,tak nak ulas panjang sangat jom kita sama2 teruskan kisah Salman Al-Farisi yang terakhir ni...

Bantuan pokok kurma

Kemudian Rasulullah s.a.w mengumpulkan para sahabat dan bersabda:’berilah bantuan kepada saudaramu ini.’ Mereka pun membantuku dengan member pohon(tunas) kurma. Seorang sahabat ada yang memberiku 30 pohon, atau 20 pohon ada yang 15 pohon, dan ada yang 10 pohon, masing-masing memberiku pohon kurma dengan kadar kemampuan mereka, sehingga terkumpul sebanyak 300 pohon.

Setelah terkumpul, Rasulullah s.a.w bersabda kepadaku,’Berangkatlah wahai Salman dan tanamlah pohon kurma itu untuk majikanmu, jika telah selesai datanglah kesini aku akan meletakkannya ditanganku. ‘Aku pun menanamnya dengan dibantu oleh para sahabat.

Setelah selesai aku menghadap Rasulullah s.a.w dan memberitahukan perihalku. Kemudian Rasulullah s.a.w keluar bersamaku menuju ke kebun yang aku tanami itu. Kami dekatkan pohon kurma itu kepada Baginda dan Rasulullah s.a.w pun meletakkannya di tangannya. Maka, dengan izin Allah, tidak ada sebatang pokok pun yang mati.

Emas sebesar telur ayam

Pokok kurma sudah kutanam, aku masih mempunyai tanggungan emas sebesar 40 uqiyah. Kemudian Rasulullah s.a.w membawa emas sebesar telur ayam hasil daripada rampasan perang. Lantas Baginda bersabda:’ Apa yang telah dilakukan oleh Salman al-Farisi?’ kemudian aku dipanggil oleh Baginda, lalu Baginda bersabda,’ Ambillah emas ini, gunakan untuk melengkapi tebusanmu wahai Salman!’

‘Wahai Rasulullah s.a.w bagaimana status emas ini bagiku?’ Rasulullah menjawab.’ambil saja! InsyaAllah, Allah s.w.t akan member kebaikan kepadanya.’ Kemudian aku menimbang emas itu. Dengan izin Allah s.w.t berat ukuran emas itu 40 uqiyah. Kemudian aku dipenuhi tebusan yang harus aku serahkan kepada majikanku, dan aku dimerdekakan.

Setelah itu aku turut serta bersama Rasulullah s.a.w dalam perang Khandaq, dan sejak itu tidak ada satu peperangan yang tidak aku ikuti.”

Riwayat Ahmad,5/441;al-Thabrani dalam al-kabir(6/222);Ibn Sa’ad dalam al-Thabaqat,4/75;al-baihaqi dalam al-kubra,10/323.

ha..begitulah kisah Salman Al-Farisi..daripada awal kisahnya penuh dengan cabaran dan dugaan,akhirnya dengan keberkatan yang dikurniakan Allah kepada Salman,Salman dapat merasa nikmat yang amat membahagiakan..begitu juga pada kita semua,,jika kita hadirkan kesabaran dalam setiap saat dalam hidup kita,,insyaAllah,,Allah s.w.t akan memberikan nikmat kepada kita berkat kesabaran kita terhadap dugaanNya..sekian sahaja semoga kisah ini banyak memberi tauladan dan pengajaran..Assalamualaikum wbt...

No comments:

Post a Comment