Wednesday, July 29, 2009

Pengalaman yang tidak dapat dilupakan,,,,



Pada minggu lepas, saya dan beberapa rakan fathi, alif kembar, hazim, dell(senior), akiem(senior) pergi ke klang untuk menjadi fasi program citra ibadah pesona muslim anjuran institut kemahiran belia negara, dusun tua, hulu langat, selangor.

Don't judge a book by its cover. Inilah pepatah yang sesuai untuk menggambarkan pelajar-pelajar ikbn dusun tua yang kami jumpe baru-baru ini. Walaupun pada mulanya agak menakutkan dengan gaya penampilan seperti pelatih di kem polis atau tentera namun, sangkaan kami memang silap sekali.

Selepas kesemua pelajar dibahagi kepada beberapa kumpulan, seorang fasi akan mendapat satu kumpulan begitu jugalah saya. Dengan kekurangan pengalaman sebagai fasi, mula-mula agak senyap dan kaku, tetapi peserta-peserta memang agak peramah menjadikan sesi suai kenal antara fasi dan peserta dalam kumpulan bertambah menarik.

Saya ingat lagi ada satu soalan yang agak cepucemas untuk dijawab,'Bang! umur berapa sekarang?,' seorang peserta bertanya. Saya menjawab,' tekalah berapa, tak kan tak boleh teka.'

Saya mengelak untuk menjawab soalan itu. Peserta itu berkata,' Agaknya 26', Masa itu barulah saya tahu tua juga saya ini sampai peserta itu boleh meneka umur saya 26tahun. Walaupun agak terkejut dan ada juga rasa nak ketawa tetapi saya hanya menjawab,' Betul kot tekaan awak tu'.



Inilah kumpulan Abu Said Al-Khudri. Terdiri daripada herrul, shafiq, safuan, zul, aizat, basit(KG)
, saiful, amir, yusof, shukry, akmal, akil, amiruddin, dan iqbal. Lupa pula, ditengah-tengah itu lah saya merangkap fasi untuk kumpulan ini. Kadang-kadang bila lihat semula gambar ini, rasa macam tengok gambar seorang cikgu bersama anak-anak muridnya. Walauapapun, pada kesemua peserta dalam kumpulan ini, wish all the best in your studies..

Selepas tamat program citra ibadah ini, kami tinggal semalam di ikbn sementara kerana bercadang untuk pulang ke Kuantan hari yang berikutnya. Pada malamnya, kami diajak ke sebuah restoran berdekatan Bandaraya Kuala Lumpur. Mula-mula takut juga melihat keadaan restoran tersebut yang agak mewah,



Tetapi, lihat lah apabila segan dan takut itu hilang. pada mulanya kami 5orang duduk di satu meja, akhirnya apabila pesanan-pesanan kami sampai ternyata 2meja yang kami gabungkan pun cukup-cukup. Agak malu tapi apakan daya, malu makan makan lapar lah perut kan.


Habis licin semua. Memang macam seminggu tak makan. Bukan selalu dapat makan banyak kan. kita perlu menghargai peluang yang ada didepan mata, jika tidak, rugilah kita.

Pagi keesokannya, sempat lagi kami melawat kolam air panas yang terletak dihadapan ikbn.
Saya sebenarnya tidak tahu lansung bahawa di Hulu Langat terdapat kawasan kolam air panas. Pemandangan di pagi hari memang cantik terutama sekali di sungai yang berdekatan ikbn kerana air sungai yang sejuk tetapi tanahnya yang panas menghasilkan asap disesetengah kawasan sungai.

Nampak macam best je kan. Bagi sesiapa yang tidak pernah datang, datanglah dan cuba sendiri kepanasan kolam air panas ini terutama sekali di pagi hari. Memang panas sampai agak kemerahan kaki kami rendam lama-lama dalam kolam ini.






Akhir sekali, inilah gambar-gambar yang sempat ditangkap dikawasan air panas ikbn. Semoga terhibur. Renung2kan dan selamat beramal,,,,,,

The TraVeLLer @ al FaRIsi (siri4)

Assalamualaikum semua,

Alhamdulillah,ada juga masa untuk diluangkan bersama laptop kesayangan ini. Agak lama menjauhkan diri daripada laptop ini kerana banyak urusan yang perlu diselesaikan minggu ini. Banyak juga pengalaman-pengalaman baru diperoleh walaupun berada dalam cuti semester yang masih berjalan...

InsyaAllah, kali ini kita akan ikuti sambungan kisah Salman Al-farisi dimana pada siri yang sebelumnya beliau menghadapi pelbagai dugaan dan cabaran dimana setiap kali pendeta dan orang yang beliau temui meninggal. Namun Salman al-farisi tetap tabah dan meneruskan pencariannya tidak kira dimana...


Pergilah ke Nashibin

Kemudian orang yang Salman temui itu berkata,' Silakanlah tinggal bersamaku.' Salman pun hidup bersamanya. Salman dapati orang itu amat baik seperti yang diterangkan sifulan sebelum ini. Namun ia hampir dengan kematian. Dan ketika menjelang kematiannya, aku bertanya kepadanya,' Wahai fulan, ketika sifulan mewasiatkan aku kepadamu dan agar aku menemuimu, kini takdir ALLAH akan berlaku ke atasmu sebagaimana engkau ketahui, oleh sebab itu kepada siapakah aku ini akan diwasiatkan? Dan apa yang engkau perintahkan kepadaku?'

Orang itu berkata: 'Wahai anakku, demi ALLAH tidak ada seseorang pun seperti aku kecuali seorang di Nashibin(kota di Algeria), yakni fulan. Temuilah dia!'

Maka setelah beliau meninggal dunia, Salman menemui seseorang yang dimaksudkan di Nashibin. Setelah aku bertemu dengannya, aku menceritakan keadaanku dan apa yang diperintahkan sifulan kepadaku. Orang itu berkata: 'Silakan tinggal bersamaku.' Selepas itu Salman tinggal bersamanya. Salman mendapati dia benar-benar seperti sifulan yang pernah beliau temui sebelum ini.


Temuilah sifulan di Armunia

Namun, kematian hampir datang menjemputnya. Dan diambang kematiannya aku berkata:
' Wahai fulan, ketika itu sifulan mewasiatkan aku kepada fulan, dan kelmarin fulan mewasiatkan aku kepadamu. sepeninggalanmu nanti, kepada siapakah aku akan engkau wasiatkan? dan apa yang akan engkau perintahlan kepadaku?'

Orang itu berkata,' Wahai anakku, demi ALLAH tidak ada seorang pun yang kau kenal sehingga aku perintahkan kamuuntuk mendatanginya kecuali seseorang yang tinggal di Armunia(kota di Rom). Orang itu menganut keyakina sebagaimana yang kita anut, jika kamu berkenan, silalah mendatanginya. Dia pun menganut sebagaimana yang selama ini kami pegang.'

Setelah dia meninggal dunia, Salman pergi menuju Armunia. Salman menceritakan perihal keadaannya kepada orang itu. Dia berkata,' Silalah tinggal bersamaku.' Salman pun hidup bersama seseorang yang ditunjuk oleh kawannya yang sekeyakinannya.

Pembawa ajaran Ibrahim

Ditempat orang itu, Salman bekerja sehingga beliau memiliki beberapa ekor lembu dan kambing.
Kemudian takdir ALLAH pun berlaku kepada orang itu. Ketika itu Salman berkata,' Wahai fulan, selama ini aku hidup bersama sifulan, kemudian dia mewasiatkan aku untuk menemui sifulan, kemudian sifulan juga mewasiatkan agar menemui sifulan, kemudian fulan mewasiatkan aku untuk menemuimu, sekarang kepada siapakah aku ini engkau wasiatkan dan apa yang engkau perintahkan kepadaku?'

Orang itu berkata,' Wahai anakku, demi ALLAH, aku tidak mengetahui seseorang pun yang akan aku perintahkan kamu untuk mendatanginya. Akan tetapi telah hampir tiba waktu munculnya seorang nabi, dia diutus dengan membawa ajaran nabi Ibrahim. Nabi itu akan keluar diusir dari suatu tempat di Arab kemudian berhijrah menuju daerah diantara dua bukit. Diantara dua bukit itu tumbuh pohon-pohon kurma. Pada diri nabi itu terdapat tanda-tanda yang tidak dapat disembunyikan, dia menerima hadiah, tetapi tidak mahu menerima sedekah,
diantara kedua-dua bahunya terdapat tanda kenabian. Jika engkau dapat kedaerah itu, pergilah kesana!'

Kemudian orang ini pun meninggal dunia. Dan sepeninggalanya, aku masih tinggal di Armunia sesuai dengan kehendak ALLAH.

MasyaAllah,rupa-rupanya hikmah yang besar hendak ditunjukkan supaya akhirnya Salman bertemu dengan seorang nabi pembawa ajaran nabi Ibrahim. Begitulah ganjaran yang diberikan kepada Salman kerana kesungguhannya dan ketabahannya dalam menghadapi cabaran daripada ALLAH..Alhamdulillah, begitulah kisah Salman al-farisi pada siri kali ini..InsyaAllah akan bersambung pada siri2 yang akan datang, sekian wassalam...

Saturday, July 18, 2009

tHe TonGuE tWISterz,,,,

Hi everyone,,,

Today i would like to provide you all some interesting activities,,same people call it tongue twister but i prefer the trouble for my tongue because it is very hard to play this game. I bet if someone did well in this game, maybe you`ll be a very good speakers someday..

So, what are we waiting for,,lets see some of tongue twisters for you to enjoy,,

Peter Piper picked a peck of pickled peppers.
A peck of pickled peppers Peter Piper picked.
If Peter Piper picked a peck of pickled peppers,
Where's the peck of pickled peppers Peter Piper picked?

I sam Sussie sitting in a shoe shine shop.
Where she sits she shines, and where she shines she sits.

I wish to wish the wish you wish, but if you wish the wish
the witch wishes, I won't wish the wish you wish to wish.

Luke's duck likes lakes. Luke luck licks lakes. Luke's duck licks lakes.
Duck takes licks in lakes Luke luck likes.
Luke luck takes licks in lakes duck likes.

How muck wood could Chuck Woods' woodchuck chuck, if Chuck Woods'
woodchuck could and would chuck wood? If Chuck Woods' woodchuck
could and would chuck wood, how much wood could and would Chuck Woods'
woodchuck chuck? Chuck Woods woodchuck would chuck, he would, as
much as he could, and chuck as much wood as any woochuck would, If a woodchuck could and would chuck wood.

how's it going guys,,its very tough right, i want to share with you this activity actually is a very good practise to achieve proper enunciation in speaking this language. We should have fun with these tongue twisters as our mouth won't do what we want them to do, and at last we replace the words becomes nonsense and sometimes the meanings become horrible,,,

if you want more of tongue twisters list, you can surf these folloming website :

http://www.poetry4kids.com/tonguetwister.html
http://www.uebersetzung.at/twister/en.htm
http://home1.pacific.net.sg/~santheep/twist.htm
http://www.communicator.com/hard2say.html

allright guys,,from now on,you all can practise these everyday because practise makes perfect..
i'm sorry cause if i give more of these tounge twisters,,maybe my fingers will be twisted too,,i hope not,,,
lastly,hope you guys enjoy having this activity with your family and friend...bye,,,,,

Friday, July 17, 2009

The TraVeLLer @ al FaRIsi (siri3)

Assalamualaikum wbt,,

Rupanya sudah masuk siri3 saya menceritakan serba sedikit tentang salman al-farisi..walaupun saya menggunakan kalimah serba sedikit, namun cerita ini mungkin akan bersambung lagi untuk siri-siri yang akan datang.. Walaubagaimanapun, tanpa membazirkan masa pembaca, mari kita terus ikuti sambungannya,,,

Siri yang lepas kita tahu bahawa salman al-farisi telah pergi ke syria untuk tinggal bersama seorang pendeta disebuah gereja..Setelah tinggal bersama barulah salman mengetahui sifat sebenar pendeta tersebut,,

Pendeta yang jahat

Rupa-rupanya pendeta tersebut ternyata seorang yang jahat. Dia menyeru umat yang lain agar bersedekah, namun setelah sedekah itu dikumpulkan dan diserahkan kepadanya, ia menyimpan sedekah tersebut untuk dirinya sendiri. Sedekah itu tidak diberikan kepada orang-orang miskin sehingga terkumpulnya 7peti emas dan perak.

Kata Salman,' Aku sangat benci perbuatan pendeta itu. Kemudian pendeta itu meninggal. Orang Nasrani pun berkumpul untuk mengebumikannya. Ketika itu Salma menyampaikan kepada khalayak,' Sebenarnya pendeta ini seorang yang berperangai buruk, menyuruh dan menggalakkan kamu supaya bersedekah. Tetapi jika sedekah itu telah terkumpul, dia menyimpannya untuk dirinya sendiri, tidak memberikannya kepada orang-orang miskin sedikitpun.'

Mereka pun mempersoalkan apa yang Salman sampaikan,' Apa buktinya bahawa kamu mengetahui hal itu?' Salman menjawab,' Marilah aku tunjukkan kepada kamu semua simpanannya itu.' Mereka berkata,' Baik, tunjukkan simpanan tersebut kepada kami.' Lalu salman memperlihatkan tempat penyimpanan sedekah itu. Kemudian mereka mengeluarkan sebanyak 7peti yang penuh berisi emas dan perak.

Setelah mereka menyaksikan betapa banyaknya simpanan pendeta itu, mereka berkata,'Demi ALLAH, selamanya kami tidak akan menguburkannya.' Kemudian mereka menyalib pendeta itu pada tiang dan melempari jasadnya dengan batu.

Pengganti yang zuhud

Kemudian mereka mengangkat orang lain sebagai penggantinya. Aku tidak pernah melihat seseorang yang bukan islam yang lebih baik daripadanya. Dia sangat zuhud, sangat mencintai akhirat dan selalu beribadah siang malam. Maka aku pun sangat mencintainya dengan cinta yang tidak pernah aku berikan kepada orang lain. Aku tinggal bersamanya beberapa waktu.

Kemudian ketika ia nazak, menjelang kematiannya, aku berkata kepadanya,' Wahai Fulan, selama ini aku hidup bersamamu, dan aku sangat mencintaimu, belum pernah ada seorang pun yang aku cintai seperti cintaku kepadamu, padahal sebagaimana kamu lihat, telah menghampiri saat ketentuan takdir ALLAH, kepada siapakah aku ini engkau wasiatkan, apa yang engkau perintahkan kepadaku?'

Pengembaraan ke Mosul

Orang itu berkata:' Wahai anakku, demi ALLAH, sekarang ini sudah tidak tahu lagi siapa yang mempunyai keyakinan seperti aku. Orang yang terkenal telah mati, dan masyarakat pun mengganti ajaran yang benar dan meninggalkannya sebahagiannya, kecuali seorang yang tinggal di Mosul (kota di Iraq), dia memegang keyakinan seperti aku ini, temuilah ia disana!'

Lalu apabila ia meninggal dunia, aku pergi untuk menemui seseorang di Mosul. Aku berkata: 'Wahai Fulan, sesungguhnya sifulan telah mewasiatkan kepadaku menjelang kematiannya agar aku menemui engkau, dia memberitahuku bahawa engkau mempunyai keyakinan sebagaimananya.

Inilah dugaan yang terpaksa dihadapi oleh Salman al-farisi dalam usahanya untuk menuntut ilmu,,walaupun sedih dengan kematian orang-orang yang dia temui, namun dia tetap tabah meneruskan pengembaraanya untuk mencari satu kepastian..jadi,,sampai disini dahulu untuk siri3 kali ini,,semoga apa yang disampaikan dapat memberi pengajaran kepada semua,,jangan lupa ikuti sambungan kisah ini dalam siri4 yang akan datang,sekian wassalam.....

PenGAruH mEdIA MaSsA terhadap masyarakat...

assalamualaikum,,,

Zaman berlalu dengan cepat dan singkat sehingga perkembangan media massa menjadi begitu pesat terutama dinegara kita. Namun,apakah perkembangan yang pesat dan rancak ini memberi banyak faedah kepada masyarakat dalam mengetahui isu2 semasa tentang perkembangan politik, sosial, kewangan dan sebagainya?,,

Inilah satu persoalan yang sering ditimbulkan pelbagai pihak. Kalau kita lihat, media massa memainkan peranan yang begitu penting disamping membantu dalam membangunkan peranan modal insan dalam masyarakat. Salah satu punca persoalan tentang media massa timbul kerana situasi dinegara ini yang mempunyai pelbagai pihak yang mempunyai perbezaan pendapat dari segi matlamat perjuangan masing-masing. Kadang-kadang saya berfikir adakah semua ini boleh menjamin pencapaian yang gemilang dalam masyarakat yang berbilang kaum ini kerana begitu banyak berita yang disampaikan kepada masyarakat yang tidak memenuhi syarat sebagai berita kepada masyarakat yang berbilang kaum ini. Khabar angin, fitnah, berita yang tidak berasas, dan juga cerita2 rekaan yang tidak berasas ini hanya merobohkan lagi semangat kesatuan dan perpaduan diantara rakyat.

Adakah ini yang hendak dicapai setelah sekian lama pejuang-pejuang tanah air berjuang mati-matian untuk mengembalikan kemerdekaan negara ini daripada penjajah? Semestinya tidak bukan, daripada kecil lagi kita sudah diajar supaya memanfaatkan peluang yang ada, tetapi keadaan masyarakat terutama generasi muda sekarang, seperti mensia-siakan pelbagai peluang untuk memajukan diri. Cuba kita fikir, mesti pejuang-pejuang tanah air yang dahulunya mati untuk melindungi tanah air ini sedih dan marah melihatkan kerosakan dan keruntuhan moral anak-anak muda yang telah dipengaruhi oleh media-media hiburan yang terlalu banyak disiarkan kini.

Fitnah diserapkan melalui rancangan yang berunsurkan gosip, pendedahan aurat diserap melalui rancangan yang berunsurkan fesyen dan hiburan dan sebagainya. Manusia terlalu gembira menjalani hidup dimuka bumi ini tanpa memikirkan tentang Tuan kepada dunia ini yang sering memerhati. Apakah yang ingin dicapai oleh media massa?? adakah keuntungan semata-mata, ataupun sememangya tujuan mereka adalah untuk menghancurkan perpaduan masyarakat berdasarkan berita-berita yang tidak berasas yang menelagahkan lagi antara kaum-kaum yang berlainan.

Cukup besar dan pentingnya peranan media massa dalam memastikan keharmonian negara supaya terus terjaga. Salah satu cadangan yang dikemukakan, penyiaran sesuatu berita mestilah memenuhi syarat-syarat yang memastikan berita yang disampaikan bukan berunsurkan tembak-menembak antara beberapa pihak, fitnah, dan juga khabar angin. Kita tidak semestinya menerima terus berita yang disampaikan kepada kita tanpa mengetahui latar belakang berita tersebut dan juga puncanya. Dengan mengambil kira ciri-ciri yang perlu ada dalam setiap berita, barulah setiap berita yang disampaikan itu sesuai untuk masyarakat dan juga tidak mempunyai sebarang unsur negatif.

Akhir kata, kepentingan dalam mengetahui berita tentang keadaan dinegara kita adalah penting, namun, jangan jadikan kepentingan itu sebagai tempat untuk kita merujuk dalam mengetahui sesetengah maklumat. Terimalah berita yang berunsurkan kebenaran dan mempunyai matlamat perpaduan supaya kita tidak terus dibayangi perkara-perkara negatif oleh sesetengah manusia yang bersifat `batu api`..sekian wassalam

Thursday, July 9, 2009

The TraVeLLer @ al FaRIsi (siri2)

assalamualaikum,,rasenya dah lame tak online sebab banyak urusan yang perlu diselesaikan,,macam-macam dugaan yang datang,,hmm,sesungguhnya ALLAH bersama dengan orang yang sabar.
Bersambungan dengan kisah sebelum ini, mari kita ikuti sambungan kisah salman al-farisi,,,

Agama keluargamu lagi bagus

Kemudian aku pulang kerumah ayahku. Padahal ayahku telah mengarahkan seseorang untuk mencariku. Sementara aku tidak mengerjakan sama sekali tugas yang diarahkan oleh ayahku. Maka ketika aku telah bertemu ayahku, beliau bertanya,' Anakku, kemanakah kamu pergi? Bukankah aku telah berpesan kepadamu untuk mengerjakan apa yang aku perintahkan itu?' Aku menjawab,' Ayah, aku lalu pada suatu kaum yang sedang beribadat di dalam gereja, aku kagum melihat ajaran agama mereka. Demi ALLAH, aku tidak berganjak dari tempat itu sampai matahari terbenam.'

Ayahku menjawab: 'Wahai anakku, tidak ada kebaikan sedikitpun dalam agama itu. Agamumu dan agama ayahmu lebih bagus daripada agama itu.' Aku membantah: Demi ALLAH, sekali-kali tidak! Agama itu lebih bagus daripada agama kita.' Kemudian ayahku bimbang terhadap diriku, sehingga beliau merantai kakiku, dan aku dipenjarakan di dalam rumahnya.

Berjumpa dengan pedagang Nasrani.

Satu hari ada rombongan orang yang beragama Nasrani diutus menemuiku, maka aku sampaikan kepada mereka,' Jika ada rombongan dari Syria terdiri daripada pedagang Nasrani, maka beritahu padaku.' Aku juga meminta apabila para pedagang itu telah selesai urusannya dan akan kembali ke negerinya, supaya aku diizinkan bertemu mereka.

Ketika para pedagang itu hendak kembali ke negeri mereka, mereka memberitahu kepadaku. Kemudian rantai besi yang mengikat kakiku dilepaskan, lantas aku pergi bersama mereka sehingga aku tiba di Syria.

Bertemu pendeta di Syria.

sesampainya aku di Syria, aku bertanya,' Siapakah ahli agama disini?' Mereka menjawab,' Pendeta yang tinggal di gereja.' Kemudian aku berkata kepada pendeta itu,' Aku sangat mencintai agama ini, dan aku ingin tinggal bersamamu, aku akan membantumu di gereja ini, agar aku dapat belajar denganmu dan beribadat bersamamu.' Pendeta itu menjawab:'Silakan.'
Maka aku pun tinggal bersamanya.

*cuba kita bayangkan betapa bersemangatnya salman al-farisi dalam mencari ilmu yang dia benar-benar ingin tahu, kita dapat simpulkan minat juga mempengaruhi cara kita menuntut ilmu, jika kita sangat berminat untuk belajar, kita akan bersungguh-sungguh belajar tidak kira besar mana halangan yang datang..setakat disini sahaja untuk siri2 ni,,kita ikuti sambungan siri3 pada masa yang akan datang,sekian wassalam....

Tuesday, July 7, 2009

Kembara Ilmu Melaka 09 episod 2,,,

assalamualaikum kepada sahabat2 sekalian,,sebelum ini saya sudahpun menceritakan pengalaman pada 1st day hinggalah 3rd day di Afamosa Resort,melaka kan,jom kita lihat apa yang kami buat pada hari2 terakhir kami disana,,,

4th Day of Kembara Ilmu Melaka 09,,,

Pagi hari ini macam biasa kami semua bangun awal walaupun badan agak letih disebabkan terlampau enjoy semalam di water world..Kebanyakan daripada kami baru pertama kali masuk jadi agak gembira bersukaria sehingga tidak kenal erti penat.Kalaulah dalam situasi sebagai pelajar seperti itu alangkah bagusnya kan.

Selepas subuh berjemaah,kami membaca mathurat dan berehat sementara menunggu pakcik Husni membeli sarapan diluar.Memandangkan hari ini hari terakhir,banyak barang2 dapur sudah habis digunakan untuk makan malam semalam untuk mengelakkan pembaziran.Dalam jam10pagi, kami bersarapan bersama dan bersiap2 untuk pulang..Sebenarnya hari ini tinggal pakcik Husni sahaja yang menjaga kami kerana abang Megat dan abang Fuad terpaksa menghadiri mesyuarat di Kuala Lumpur petang semalam.

Sebelum bertolak pulang, kami bersalaman began sahabat2 yang lain dan juga pakcik Husni,,sahabat2 saya yang lain pulang dengan kereta abang fuad yang dipandu oleh 3orang driver yang handal2 belaka,,dan saya ikut pakcik Husni ke Kuala Lumpur untuk membeli tiket pulang ke Kuantan dari sana..begitulah pengalaman kami sepanjang berada disana..pengisian rohani yang begitu simple dan santai tetapi memberi banyak input dan manfaat..

*InsyaALLAH,kita bertemu lagi di dalam kembara ilmu yang akan datang..sekian wassalam,,,,

Sebelum itu,harap anda terhibur dengan gambar2 kenangan terakhie yang kami rakamkan,,

Amboi! dalam kolam pun sempat posing ye diorang ni,,takpe,,layan,,PEACE!!!

Wow! hebatnya die ni,,siapakah gerangan didalam gambar ini ye???


Inilah buggy yang boleh disewa kat resort ni,,bez kan,,tapi kami tak sewa pun,,duit `banyak` sangat..

video

last but not least,,video fireworks show yang sempat dirakam,,memang gempak fireworks disana,,semoga semua terhibur,,renung2kan dan selamat beramal,,,

The TraVellEr @ aL FariSi

Assalamualikum,,

Kenapa saya memilih alfarisi sebagai gelaran saya dalam blog ini,,dan,apakah perkaitan yang saya mahu tunjukkan diantara blog the traveller ini dengan gelaran alfarisi.Sebenarnya saya memilih gelaran ini sempena nama Salman Al-Farisi, dan ia juga sedikit sebanyak berkait rapat dengan The Traveller ataupun dalam erti kata lainnya,pengembara..

Jadi, kali ini saya akan menceritakan apakah sebenarnya cerita disebalik tokoh yang bernama Salman Al-Farisi dan hubungkaitnya dengan The Traveller..

Disini juga saya sertakan sebuah hadis yang menceritakan tentang Salman Al-Farisi dan bagaimana beliau menganuti islam,,


Daripada Abdullah bin Abbas r.a. berkata," Salman al-farisi menceritakan daripada mulutnya sendiri kepadaku. Dia berkata: 'Aku seorang lelaki parsi berasal dari Isfahan, penduduk suatu desa bernama Jai. Ayahku ialah seorang tokoh masyarakat yang pakar dalam pertanian. Aku ialah anak yang paling disayangi ayahku. Kerana sangat sayang kepadaku, aku tidak dibenarkan keluar rumah, aku tidak dibenarkan keluar rumah, aku diminta senantiasa berada di samping pengasuh, aku dilayan seperti seorang kanak-kanak.


Salman AL-Farisi,,,,,


Aku dilahirkan dalam keluarga majusi, sehingga aku membesar sebagai penjaga api yang bertanggungjawab untuk menyalakan api dan tidak membiarkannya padam.

Ayahku memiliki tanah yang luas. Pada suatu hari beliau sibuk mengurus bangunannya. Beliau berkata kepadaku,'Wahai anakku, hari ini aku sibuk di bangunan, aku tidak sempat megurus tanah, cubalah engkau pergi ke sana.' Beliau menyuruhku melakukan beberapa perkara yang harus diselesaikan.
Kagum dengan ibadat kaum Nasrani,,,
Aku keluar menuju tanah ayahku. Dalam perjalanan aku melalui sebuah gereja Nasrani. Aku mendengar suara mereka yang sedang beribadat dengan cara mereka. Aku sendiri tidak mengerti mengapa ayahku melarang aku keluar rumah.
Tatkala aku melalui gereja mereka, aku mendengar suara mereka beribadat maka aku masuk ke dalam gereja itu untuk mengetahuiapa yang sedang mereka lakukan??
Begitu aku melihat mereka, aku kagum dengan peribadatan mereka, dan aku ingin mengetahui ibadat mereka. Aku berkata dalam hati :' Demi Allah, ini lebih baik daripada agama yang aku anut selama ini. Demi Allah, aku tidak berganjak daripada mereka sehingga matahari terbenam. Aku tidak jadi pergi ke tanah milik ayahku.' Aku bertanya kepada mereka,'Darimana asal usul agama ini?' Mereka menjawab: Dari Syam (Syria).'
Kita ikuti sambungan kisah ini dalam siri ke2,,,insyaALLAH,,,

Monday, July 6, 2009

Taubat Nasuha,,

assalamualaikum,,

InsyaAllah kali ini saya nak sampaikan sebuah hadis berkenaan dengan topik yang jarang dibincangkan iaitu tawasul,,untuk membaca penerangannya secara ringkas anda boleh lawati laman blog sahabat saya(http://nako17.blogspot.com)

Hadis ini juga adalah dalil yang sahih untuk tawasul yang disepakati iaitu bertawasul dengan amal soleh...jom kita lihat mafhum hadis ini :-

Daripada Abu Abdurrahman, Abdullah bin Umar bin Khattab r.a. berkata bahawa beliau mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:"Dahulu sebelum kamu, ada tiga orang berjalan-jalan kemudian mereka pergi ke sebuah gua untuk berteduh, maka mereka pun masuk kedalamnya.Kemudian tiba-tiba ada batu dari atas bukit yang bergolek dan menutup pintu gua itu sehingga mereka tidak dapat keluar.

Salah seorang daripada mereka berkata:'Sesungguhnya tidak ada yang dapat menyelamatkan kamu sekalian daripada bencana ini kecuali apabila kamu sekalian berdoa kepada ALLAH s.w.t. denagn menyebut amalan-amalan soleh yang pernah kamu lakukan.'

Kasihkan ibu bapa

Salah seorang antara mereka telah berdoa.'wahai ALLAH, saya mempunyai ayah dan ibu yang sangat tua.Saya biasa memberi minuman susu kepada kedua-duanya dahulu, sebelum saya memberikan kepada keluarga dan anak-anak saya.Pada suatu hari saya terlambat pulang daripada mencari kayu dan saya dapati kedua-duanya telah tidur.Saya terus memerah susu untuk minuman mereka.Kerana saya mendapati mereka berdua telah tidur maka saya tidak mahu membangunkan mereka.Kemudian saya berjanji tidak akan memberi minum susu itu sama ada kepada keluarga mahupun kepada anak-anak sebelum saya memberi minum kepada ayah dan bonda.

'Saya menunggu ayah dan bonda hingga terbit fajar barulah kedua-duanya bangun sementara anak-anak menangis, mereka datang kepadaku. Setelah mereka bangun, kuberikan minuman susu kepada kedua-duanya. Wahai ALLAH, jika saya berbuat seperti itu kerana mengharapkan wajah-Mu maka gerakkanlah batu yang menutupi gua ini.'Maka bergeraklah sedikit batu itu tetapi masih lagi belum membolehkan mereka keluar dari gua tersebut.

Kutolak zina

Orang yang kedua pula merayu kepada ALLAH s.w.t. dengan bermunajat.'Wahai ALLAH,sesungguhnya saya mempunyai saudara sepupu perempuan yang saya cintai, kemudian saya selalu memujuknya unutk melakukan zina tetapi dia selalu menolaknya. Selang beberapa tahun dia ditimpa kesusahan menyebabkan dia datang kepada saya meminta bantuan.Lalu saya memberikan kepadanya 120 dinar,dengan syarat dia mahu berzina dengan saya.Kali ini, dia pun berada dalam keadaan terdesak menyebabkan dia pun bersetuju.

Ketika kami hampir melakukan perbuatan yang hina itu dalam keadaan saya berada di antara kedua-dua kakinya dia berkata:'Takutlah kamu kepada ALLAH dan jangan kamu robek selaput daraku kecuali dengan cara yang benar.' Kemudian saya meninggalkanya, padahal dia seorang yang saya sangat cintai dan saya telah meredhakan bantuan yang saya berikan kepadanya. Wahai ALLAH, jika saya berbuat seperti itu kerana mengharapkan redha-Mu, gerakkanlah batu yang menutupi gua ini.'Maka, bergeraklah batu itu lagi sedikit tetapi mereka masih belum dapat melepaskan diri keluar dari gua itu.

Gaji kamu seluruh harta ini

Orang yanhg ketiga juga berdoa.'Wahai ALLAH, saya menggaji beberapa orang pekerja dan semuanya saya bayar gaji mereka dengan sempurna kecuali ada seorang yang menghilangkan dirinya, meninggalkan saya dan tidak mengambil gajinya terlebih dahulu. Kemudian gaji itu saya laburkan dalam perniagaan sehingga menjadi banyak. Selang beberapa lama, dia datang dan berkata:'Wahai hamba ALLAH, berikanlah gaji saya yang dulu itu.' Saya berkata:'Semua yang kamu lihat itu baik unta, lembu, kambing termasuk budak yang mengembalakannya ialah gajimu.'

Dia berkata,'Wahai hamba ALLAH, janganlah engkau mempermainkan saya.' Saya menjawab,' Saya tidak mempermainkan kamu.' Kemudian dia pun mengambil semuanya dengan tidak meninggalkan sisa sedikit pun.'Wahai ALLAH, jika saya berbuat itu kerana mengharap redha-Mu, maka gerakkanlah batu itu.' Akhirnya batu itu bergerak dan mereka dapat keluar dari dalam gua."

*riwayat al-bukhari,no 2272; muslim,no 2743; ahmad, 2/116.

MasyaALLAH,,begitulah cerita yang berlaku kepada ketiga-tiga orang didalam mafhum hadis itu tadi.Mereka menjalinkan hubungan dengan ALLAH dengan cara yang disyariatkan iaitu dengan amal soleh.Kisah orang yang pertama memberi pengajaran kepada kita semua supaya berbakti kepada kedua orang tua walaupun sudah berumah tangga,terutamanya kepada kaum muslimin.kisah orang yang kedua pula hendaklah kita menjauhi maksiat kerana itu hanya mengundang dosa kepada.Dan kisah orang yng terakhir pula,sebagai muslim,kita perlulah bertanggungjawab menjalankan amanah yang diberikan dan juga sentiasa berlapang dada dalm urusan pergaulan dengan orang lain..

InsyaALLAH,,kisah ini sedikit sebanyak dapat memberikan input yang bermanfaat..sekian wassalam,,,,

KemBara iLMu meLaKa 09,,,,

aslmkm to readers and fellows,,,,

Pengembaraan sy sbg penuntut kali ni telah membawa sy ke Afamosa Resort kat Alor Gajah,Melaka,,pergh!memang syok dapat masuk resort yang agak terkenal dalam dunia ni taw,,

jom kite ikuti pe ek aktvti sepanjg kembare ilmu disane,,


1st Day of Kembara Ilmu Melaka 09,,,,
Agak terkejut tyme mule2 sampai kat Afamosa resort ni taw,,memg xjangke langsung kembara ilmu kali ni wat kat resort yg agak berprestij gak ni,,tapi pakcik Husni yang mengelola kembara ilmu kali ni mempunyai link yang agak kuat dgn Afamosa Resort ni,,pkck Husni ni keje kat satu firma akauntan,so die prnh dipanggil beberape kali untuk menyiapkan bebrape dokumen disane..kite balik semule pdnhari pertame td,,kejutan makin bertmbh bile kami dibawe ke area villa D`Lagos,,nak taw x villa ni umah banglo taw,,adoyai memg syok gler r,,






ha,,ni la Afamosa club house,,kat sini la tempat urusan2 di wat,,kat dlm nye memg besar sgt,,sy sndiri pun xabes xplore ag,,,

Jom kite tgk banglo yg kami tinggal lak,,
ha,,tu la kete pkck Husni,,toyota alphard tu,,kalau dgr music dlm tu cam dlm cinema je,,,1st thing yg kami wat kat sane ialah tido ler,,letih taw dlm perjalnn xtdo2 lgsg,,dh la ikut hiway KL,,,4jam lebh baru sampai,,kire 1st day kami xwat ape2 cume xplore area banglo kami je,,
Lepas tido 2nd thing kami wat mandi kat swimmng pool ni la,,fulamak,,layan gler la,,,asenyer 1st day ni agak boring ckit,,kite tgk lak pe yg kami wat 2nd day lak,,



2nd Day of Kembara Ilmu Melaka 09,,,

pagi2 lg dh bgn dlm kul4 utk qiamullail,,xtaw r tetibe je semgt lebh ckit kat sini,,kalau kat umah memg seksa nak bgn sndiri,,tp pas abes je solat2 sunat yg sepatotnye trus je pengsan balik,,mane xpengsan dh semlm tido pun nk kt kul 3pg,,
brkfst memg sedap,,abg2 uia yg msk kn,,pandai gak geng2 doktor ni msk ek,,pas brkfst de satu sesi dgn ust asim,,tajuk nye xclap,,syahadatain,,memg penerangan yang agak sempoi and relax,and interstng also.pas abes sesi penergn,memg bertubi2 soalan yang kami tnye pd ust asim,,sori ek ust,,bukn ape,,mali bertnye sesat jalan kn,,sebg stdnt kene la byk bertanye kn,,

pas zohor de sesi kedua lak dgn ust asim lagi,,tajuknye al-wala` wal bara`,,tajuk ni pun agak menarik perhatian,,kirenye memg xboring la dgr ust asim punyer penerangn walaupun suara ust cam slow2 macho ckit,,hm,,
Nak dijadikn cite,pd ptg hari,kami dibawa berjalan ke bandar hilir,,mcm2 tmpt yg bes kat bandr hilir ni taw,,ni de ckit gmbr2 kenangan,,






ni la gambar2 yang sempat diambil,,memandangkan ade ckit masalah teknikal pd camera hazim terpakse la menggunakan khidmat camera fon sndiri je,,sebenarnye banyak lagi gmbar taw,,kalau nak tgk lebih lagi sile2 lah lawati friendster sy ek,,kat situ sy letak sume skali gmbar dalam satu album,,(www.friendster.com/bublegame)

Dari bandar hilir nak sampai ke Afamosa resort balik memg lame gak,,cam kuantan-pekan,,sampai je kami solat jama` taqdim maghrib isya`,,,pastu dapat relax sampai la sesi abg megat pas isya`,,,abg megat punye sesi ni memg bez gler la,,tajuk nye ini sejarah kite(isk)..rupe2nye banyak lagi yang sy xtaw tentang kehidupan sbg pelajar dan juge sebagai hamba ALLAH,,ase cam xbanyak berbakti kepada agame pun selame ni,,sesi ni memg banyak menyedarkan sy sndiri...punyer la layan penerangan abg megat,,sampai xsedar dah kul12tghmlm,,huhu,,3jam tu...power la,,

walaupun penat masih sempat lagi berendam dlm swimming pool lepas tu,,bese la org kampung masuk bandar la katekn,,kalau kejap xpe,,sampai kul2pg lak tu,,bukan kampung dh ni tahap pedalaman,,



3rd of Kembara Ilmu Melaka 09,,,,,

Nasib baik tak bangun lambat pagi ni,,cume sempat solat sunat 2rakaat je sebelum waktu subuh..memang mengantuk sangat pagi ni sebab berendam dalam swimming pool punyer pasal la ni.Sesi ke2 abg megat dalam pukul10pg,,,,masa ni memang mengantuk sangat2 tapi Alhamdulillah disebabkan cara penyampaian abg megat yang agak santai,,saya masih lagi dapat menahan dengan kesabaran,,,,

Betapa gembiranya kami lepas sesi dengan abg megat kerana sesi tu adalah sesi yang terakhir sekali untuk 3rd day ni dan juga sesi terakhir Kembara Ilmu Melaka 09 ini.Alhamdulillah,sudah banyak input diperolehi sepanjang berada disini...

Bermulalah pengalaman yang agak menyeronokkan iaitu bermain di water world Afamosa,,macam2 permainan ada di water world Afamosa ni,,


Inilah entrance water world Afamosa resort,,,bawah signboard ni ada satu anak gajah yang agak jinak dengan pelancong2 yang datang,,










Agak kasihan saya lihat gajah ini diikat pada kakinya rantai2 untuk mengelakkannya melarikan diri..tapi pada kelakuan gajah ini tidak nampak pun yang ia sedih diikat kerana kemungkinan penjaganya melayannya dengan baik dan daripada apa yang saya nampak,gajah ini memang begitu mesra dengan kakitangan Afamosa Resort,,seperti satu famili mereka ini..


Lepas tiket untuk masuk ke water world sudah dibeli saya pun masuk bersama seorang sahabat..pada awalnya kelihatan seperti biasa je keadaan didalam,tetapi kawasan water world ini pun begitu luas dan mempunyai bermacam jenis permainan air yang memang mencabar keberanian pelancong2 yang datang,,
Sori ek,,ni bukan gambar kami tapi pelancong lain,,permainan air yang ada di water world ini diantaranya innertube slide,body slide,,tetapi yang paling mencabar ialah Hi-speed,,mencapai ketinggian 9tingkat,,anda bayangkan anda terjun dari bangunan setinggi itu,,mungkin anda tak percaya pada saya tapi bagi yang belum mencuba boleh lah datang kesini untuk mencubanya,,tapi anda perlu pastikan anda tidak ada sebarang penyakit seperti sakit jantung.Kami menghabiskan masa lebih kurang 4-5jam di water world ni,,inilah kami,memang tidak pernah kenal erti puas...





*untuk kesudahan cerita pengembaraan ini nantikan Kembara Ilmu Melaka 09 episod 2,,,,,