Wednesday, July 29, 2009

Pengalaman yang tidak dapat dilupakan,,,,



Pada minggu lepas, saya dan beberapa rakan fathi, alif kembar, hazim, dell(senior), akiem(senior) pergi ke klang untuk menjadi fasi program citra ibadah pesona muslim anjuran institut kemahiran belia negara, dusun tua, hulu langat, selangor.

Don't judge a book by its cover. Inilah pepatah yang sesuai untuk menggambarkan pelajar-pelajar ikbn dusun tua yang kami jumpe baru-baru ini. Walaupun pada mulanya agak menakutkan dengan gaya penampilan seperti pelatih di kem polis atau tentera namun, sangkaan kami memang silap sekali.

Selepas kesemua pelajar dibahagi kepada beberapa kumpulan, seorang fasi akan mendapat satu kumpulan begitu jugalah saya. Dengan kekurangan pengalaman sebagai fasi, mula-mula agak senyap dan kaku, tetapi peserta-peserta memang agak peramah menjadikan sesi suai kenal antara fasi dan peserta dalam kumpulan bertambah menarik.

Saya ingat lagi ada satu soalan yang agak cepucemas untuk dijawab,'Bang! umur berapa sekarang?,' seorang peserta bertanya. Saya menjawab,' tekalah berapa, tak kan tak boleh teka.'

Saya mengelak untuk menjawab soalan itu. Peserta itu berkata,' Agaknya 26', Masa itu barulah saya tahu tua juga saya ini sampai peserta itu boleh meneka umur saya 26tahun. Walaupun agak terkejut dan ada juga rasa nak ketawa tetapi saya hanya menjawab,' Betul kot tekaan awak tu'.



Inilah kumpulan Abu Said Al-Khudri. Terdiri daripada herrul, shafiq, safuan, zul, aizat, basit(KG)
, saiful, amir, yusof, shukry, akmal, akil, amiruddin, dan iqbal. Lupa pula, ditengah-tengah itu lah saya merangkap fasi untuk kumpulan ini. Kadang-kadang bila lihat semula gambar ini, rasa macam tengok gambar seorang cikgu bersama anak-anak muridnya. Walauapapun, pada kesemua peserta dalam kumpulan ini, wish all the best in your studies..

Selepas tamat program citra ibadah ini, kami tinggal semalam di ikbn sementara kerana bercadang untuk pulang ke Kuantan hari yang berikutnya. Pada malamnya, kami diajak ke sebuah restoran berdekatan Bandaraya Kuala Lumpur. Mula-mula takut juga melihat keadaan restoran tersebut yang agak mewah,



Tetapi, lihat lah apabila segan dan takut itu hilang. pada mulanya kami 5orang duduk di satu meja, akhirnya apabila pesanan-pesanan kami sampai ternyata 2meja yang kami gabungkan pun cukup-cukup. Agak malu tapi apakan daya, malu makan makan lapar lah perut kan.


Habis licin semua. Memang macam seminggu tak makan. Bukan selalu dapat makan banyak kan. kita perlu menghargai peluang yang ada didepan mata, jika tidak, rugilah kita.

Pagi keesokannya, sempat lagi kami melawat kolam air panas yang terletak dihadapan ikbn.
Saya sebenarnya tidak tahu lansung bahawa di Hulu Langat terdapat kawasan kolam air panas. Pemandangan di pagi hari memang cantik terutama sekali di sungai yang berdekatan ikbn kerana air sungai yang sejuk tetapi tanahnya yang panas menghasilkan asap disesetengah kawasan sungai.

Nampak macam best je kan. Bagi sesiapa yang tidak pernah datang, datanglah dan cuba sendiri kepanasan kolam air panas ini terutama sekali di pagi hari. Memang panas sampai agak kemerahan kaki kami rendam lama-lama dalam kolam ini.






Akhir sekali, inilah gambar-gambar yang sempat ditangkap dikawasan air panas ikbn. Semoga terhibur. Renung2kan dan selamat beramal,,,,,,

2 comments:

  1. mnrik nyer anjuran siape ni ye??

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang anjuran ikbn tempat tu sendiri...kebetulan ade link yang kenal..so sbb tu la kami dpt peluang kesane... :)

      Delete