Thursday, July 9, 2009

The TraVeLLer @ al FaRIsi (siri2)

assalamualaikum,,rasenya dah lame tak online sebab banyak urusan yang perlu diselesaikan,,macam-macam dugaan yang datang,,hmm,sesungguhnya ALLAH bersama dengan orang yang sabar.
Bersambungan dengan kisah sebelum ini, mari kita ikuti sambungan kisah salman al-farisi,,,

Agama keluargamu lagi bagus

Kemudian aku pulang kerumah ayahku. Padahal ayahku telah mengarahkan seseorang untuk mencariku. Sementara aku tidak mengerjakan sama sekali tugas yang diarahkan oleh ayahku. Maka ketika aku telah bertemu ayahku, beliau bertanya,' Anakku, kemanakah kamu pergi? Bukankah aku telah berpesan kepadamu untuk mengerjakan apa yang aku perintahkan itu?' Aku menjawab,' Ayah, aku lalu pada suatu kaum yang sedang beribadat di dalam gereja, aku kagum melihat ajaran agama mereka. Demi ALLAH, aku tidak berganjak dari tempat itu sampai matahari terbenam.'

Ayahku menjawab: 'Wahai anakku, tidak ada kebaikan sedikitpun dalam agama itu. Agamumu dan agama ayahmu lebih bagus daripada agama itu.' Aku membantah: Demi ALLAH, sekali-kali tidak! Agama itu lebih bagus daripada agama kita.' Kemudian ayahku bimbang terhadap diriku, sehingga beliau merantai kakiku, dan aku dipenjarakan di dalam rumahnya.

Berjumpa dengan pedagang Nasrani.

Satu hari ada rombongan orang yang beragama Nasrani diutus menemuiku, maka aku sampaikan kepada mereka,' Jika ada rombongan dari Syria terdiri daripada pedagang Nasrani, maka beritahu padaku.' Aku juga meminta apabila para pedagang itu telah selesai urusannya dan akan kembali ke negerinya, supaya aku diizinkan bertemu mereka.

Ketika para pedagang itu hendak kembali ke negeri mereka, mereka memberitahu kepadaku. Kemudian rantai besi yang mengikat kakiku dilepaskan, lantas aku pergi bersama mereka sehingga aku tiba di Syria.

Bertemu pendeta di Syria.

sesampainya aku di Syria, aku bertanya,' Siapakah ahli agama disini?' Mereka menjawab,' Pendeta yang tinggal di gereja.' Kemudian aku berkata kepada pendeta itu,' Aku sangat mencintai agama ini, dan aku ingin tinggal bersamamu, aku akan membantumu di gereja ini, agar aku dapat belajar denganmu dan beribadat bersamamu.' Pendeta itu menjawab:'Silakan.'
Maka aku pun tinggal bersamanya.

*cuba kita bayangkan betapa bersemangatnya salman al-farisi dalam mencari ilmu yang dia benar-benar ingin tahu, kita dapat simpulkan minat juga mempengaruhi cara kita menuntut ilmu, jika kita sangat berminat untuk belajar, kita akan bersungguh-sungguh belajar tidak kira besar mana halangan yang datang..setakat disini sahaja untuk siri2 ni,,kita ikuti sambungan siri3 pada masa yang akan datang,sekian wassalam....

No comments:

Post a Comment