Friday, July 17, 2009

The TraVeLLer @ al FaRIsi (siri3)

Assalamualaikum wbt,,

Rupanya sudah masuk siri3 saya menceritakan serba sedikit tentang salman al-farisi..walaupun saya menggunakan kalimah serba sedikit, namun cerita ini mungkin akan bersambung lagi untuk siri-siri yang akan datang.. Walaubagaimanapun, tanpa membazirkan masa pembaca, mari kita terus ikuti sambungannya,,,

Siri yang lepas kita tahu bahawa salman al-farisi telah pergi ke syria untuk tinggal bersama seorang pendeta disebuah gereja..Setelah tinggal bersama barulah salman mengetahui sifat sebenar pendeta tersebut,,

Pendeta yang jahat

Rupa-rupanya pendeta tersebut ternyata seorang yang jahat. Dia menyeru umat yang lain agar bersedekah, namun setelah sedekah itu dikumpulkan dan diserahkan kepadanya, ia menyimpan sedekah tersebut untuk dirinya sendiri. Sedekah itu tidak diberikan kepada orang-orang miskin sehingga terkumpulnya 7peti emas dan perak.

Kata Salman,' Aku sangat benci perbuatan pendeta itu. Kemudian pendeta itu meninggal. Orang Nasrani pun berkumpul untuk mengebumikannya. Ketika itu Salma menyampaikan kepada khalayak,' Sebenarnya pendeta ini seorang yang berperangai buruk, menyuruh dan menggalakkan kamu supaya bersedekah. Tetapi jika sedekah itu telah terkumpul, dia menyimpannya untuk dirinya sendiri, tidak memberikannya kepada orang-orang miskin sedikitpun.'

Mereka pun mempersoalkan apa yang Salman sampaikan,' Apa buktinya bahawa kamu mengetahui hal itu?' Salman menjawab,' Marilah aku tunjukkan kepada kamu semua simpanannya itu.' Mereka berkata,' Baik, tunjukkan simpanan tersebut kepada kami.' Lalu salman memperlihatkan tempat penyimpanan sedekah itu. Kemudian mereka mengeluarkan sebanyak 7peti yang penuh berisi emas dan perak.

Setelah mereka menyaksikan betapa banyaknya simpanan pendeta itu, mereka berkata,'Demi ALLAH, selamanya kami tidak akan menguburkannya.' Kemudian mereka menyalib pendeta itu pada tiang dan melempari jasadnya dengan batu.

Pengganti yang zuhud

Kemudian mereka mengangkat orang lain sebagai penggantinya. Aku tidak pernah melihat seseorang yang bukan islam yang lebih baik daripadanya. Dia sangat zuhud, sangat mencintai akhirat dan selalu beribadah siang malam. Maka aku pun sangat mencintainya dengan cinta yang tidak pernah aku berikan kepada orang lain. Aku tinggal bersamanya beberapa waktu.

Kemudian ketika ia nazak, menjelang kematiannya, aku berkata kepadanya,' Wahai Fulan, selama ini aku hidup bersamamu, dan aku sangat mencintaimu, belum pernah ada seorang pun yang aku cintai seperti cintaku kepadamu, padahal sebagaimana kamu lihat, telah menghampiri saat ketentuan takdir ALLAH, kepada siapakah aku ini engkau wasiatkan, apa yang engkau perintahkan kepadaku?'

Pengembaraan ke Mosul

Orang itu berkata:' Wahai anakku, demi ALLAH, sekarang ini sudah tidak tahu lagi siapa yang mempunyai keyakinan seperti aku. Orang yang terkenal telah mati, dan masyarakat pun mengganti ajaran yang benar dan meninggalkannya sebahagiannya, kecuali seorang yang tinggal di Mosul (kota di Iraq), dia memegang keyakinan seperti aku ini, temuilah ia disana!'

Lalu apabila ia meninggal dunia, aku pergi untuk menemui seseorang di Mosul. Aku berkata: 'Wahai Fulan, sesungguhnya sifulan telah mewasiatkan kepadaku menjelang kematiannya agar aku menemui engkau, dia memberitahuku bahawa engkau mempunyai keyakinan sebagaimananya.

Inilah dugaan yang terpaksa dihadapi oleh Salman al-farisi dalam usahanya untuk menuntut ilmu,,walaupun sedih dengan kematian orang-orang yang dia temui, namun dia tetap tabah meneruskan pengembaraanya untuk mencari satu kepastian..jadi,,sampai disini dahulu untuk siri3 kali ini,,semoga apa yang disampaikan dapat memberi pengajaran kepada semua,,jangan lupa ikuti sambungan kisah ini dalam siri4 yang akan datang,sekian wassalam.....

No comments:

Post a Comment