Monday, May 23, 2016

Aku, mereka & Capoeira 2

Kami sudah biasa dipandang dengan pandangan yang pelik dan menghairankan semasa berlatih di taman pada setiap petang. Kadang-kadang, ada juga ejekan dan kecaman yang diberikan tanpa apa-apa sebab. Begitulah realiti masyarakat ketika itu, bahkan kini masih lagi tidak mampu untuk bersangka baik dengan apa yang dilihat. Tidak mampu untuk menahan diri daripada menghukum dan mengeluarkan kata-kata yang kesat tanpa usul periksa terlebih dahulu.

Teringat peristiwa di mana ibu kepada seorang sahabat yang sama belajar capoeira menanyakan perihal anaknya yang sudah lama mempelajari seni bela diri capoeira ini kepada seorang penceramah agama. Jawapan yang diterima agak mengejutkan kami semua kerana beliau berpandangan bahawa kami semua perlu berhenti daripada mempelajari seni bela diri capoeira ini kerana dikhuatiri ianya satu ilmu yang sesat. Disebabkan itu, sahabat kami terpaksa menarik diri setelah bertahun berlatih bersama.

Bagi saya, jawapan yang diberikan oleh penceramah tersebut terlalu berat sebelah kerana jika ia disebabkan capoeira seni bela diri daripada luar, masih banyak lagi seni bela diri yang berasal daripada luar negara diamalkan dan ada yang sudah sebati dengan masyarakat. Kami semua sedih kerana kadangkala pendapat sebegini yang menjadikan masyarakat setempat memandang serong terhadap aktiviti yang kami lakukan. Mudahnya menyesatkan manusia daripada membimbing manusia yang sesat.

”Amir! Awalnya sampai. Semangat betul awak nak berlatih petang ni.” Tegur abang Hisyam daripada jauh.”aku biasa sampai awal di taman kerana waktu petangku sememangnya aku peruntukkan untuk berlatih capoeira.

“kalau lambat nanti, rugilah tak dapat panas badan dengan betul abang Hisyam. Lagipun saya lagi takut kena denda sebab lewat ke latihan capoeira daripada lewat ke kelas.” ketawa kecil abang Hisyam mendengar penjelasanku.

Pada mula aku mengenali keluarga kecil ini, aku tidaklah terus diterima oleh semua dengan cepat kerana mereka sudah lali dengan pelajar yang berhenti dalam jangka masa yang pendek kerana sesi latihan yang agak berat berbanding seni bela diri yang lain. Tambahan pula, apabila memberitahu bahawa aku pernah bersekolah agama, ianya menjadikan suasana lebih janggal dalam kalangan mereka pada awalnya. Abang Hisyam pernah menceritakan padaku sebelum aku sertai seni bela diri capoeira ini, seorang pelajar sekolah agama yang kebetulan datang daripada sekolah yang sama denganku pernah bersama-sama berlatih dengan mereka. Namun, ianya tidak berakhir dengan baik dan pandangan mereka terhadap orang yang ada latar belakang ilmu agama ini diburukkan lagi dengan pendapat seorang penceramah agama yang menyatakan latihan seni bela diri capoeira ini adalah sesat.

Ketika itu, barulah aku tahu kenapa sukar untuk aku rapat dengan setiap rakan yang berlatih bersama pada awalnya. Tidak dapat aku meletakkan kesalahan ini pada mereka dan juga individu yang telah menjadikan pandangan mereka kepada orang yang ada ilmu agama menjadi lebih kabur.


“amir!, jom solat, ajarlah kami cara solat yang baik.”. Permintaan syafiq kali ini membuatkan hati aku sedikit teruja. Melihatkan medium sahabat capoeira ini sebagai satu platform ataupun medan untuk aku praktikkan bagaimana untuk berdakwah dengan sahabat yang tidak ada latar belakang pendidikan agama.

No comments:

Post a Comment