Monday, May 23, 2016

Aku, mereka & Capoeira

”Amir!”, tersentak aku mendengar panggilan abah. Lantas aku bangun dan terus menuju dengan segera menyahut seruan abah yang sedang menonton televisyen. “lihat ni amir, video persembahan capoeira kamu masuk tv. Hebat kamu ya. Abah pun belum pernah masuk rakaman tv sepanjang 50 tahun hidup ni.” gembira abah melihat anaknya dapat masuk televisyen. Bagiku, ianya menjadi satu rutin kerana aku sudah lama berkecimpung dalam arena seni bela diri yang dikenali sebagai capoeira. Berasal daripada Brazil, membuatkan ianya unik dan lain daripada yang lain. Capoeira mempunyai banyak elemen yang digabungkan menjadikan seni bela diri ini lebih dinamik dan menarik.

Terkenang kembali saat aku bersama adikku faiz, kami gemar mengikut rentak yang biasa digunakan dalam seni bela diri capoeira kerana terikut-ikut dengan cerita daripada luar negara yang agak popular ketika tahun 90 an berjudul only the strong. Pada masa itu, kami rasakan yang capoeira ni hanyalah satu gerakan seni bela diri yang dirancang sebelum dilaksanakan kerana gerakan serangannya begitu pantas namun pihak lawan tetap dapat melakukan pertahanan dengan mengelak dan melakukan serang balas dengan cepat. Ternyata sangkaan kami adik beradik meleset sama sekali kerana seni bela diri capoeira sememangnya tidak merancang setiap serangan dan pertahanan yang dilakukan. Ianya adalah refleksi yang cepat hasil daripada latihan yang lama dan konsisten. Dengan iringan muzik menjadikan ianya lebih menarik perhatian dan menyeronokkan.

Takdir menemukan aku dengan abang hisyam yang merupakan salah seorang jurulatih seni bela diri capoeira ini ketika aku berumur 15 tahun. Dek kerana komitmen kepada pelajaran ketika itu, aku terpaksa membatalkan niat untuk mempelajari capoeira.

Capoeira, satu titik perubahan yang berlaku dalam diri aku, kerana dengannya aku dapat mengenali sahabat yang bukan daripada latar belakang yang sama denganku. Aku telah keluar daripada zon selesa sebagai seorang pelajar sekolah agama dengan menjadikan rakan-rakan daripada keluarga seni bela diri capoeira ini sebagai satu medium untuk aku praktikkan dakwah yang sesuai bagi mereka yang bukan datang daripada latar belakang pendidikan agama yang khusus.

Sukar untuk golongan awal remaja sepertiku yang sudah biasa dengan suasana dan disiplin sebagai pelajar agama, tidak kira di mana sahaja, pergaulan, pertuturan dan perbuatan dijaga dengan sebaik mungkin agar tidak mencemarkan imej sebagai pelajar sekolah agama. Aku dan sahabat yang sama bersekolah agama juga berpandangan bahawa susah untuk kami menjaga imej sebagai pelajar sekolah agama terutama bila kami berada diluar sekolah dengan pakaian seragam sekolah. Kadangkala pernah berlaku insiden salah faham di antara pasukan daripada sekolah aku dengan sebuah sekolah berprestasi tinggi di daerah yang sama hingga menyebabkan segelintir individu menyebarkan cerita bahawa pelajar sekolah agama hanya merosakkan imej sekolah agama kerana terlalu emosional. Pendek kata, pada masa itu, aku rasakan bahawa masyarakat menganggap pelajar sekolah agama ini terlalu sempurna tanpa cacat celanya, namun jika berlaku sesuatu perkara, banyak pihak yang tanpa usul periksa menuding jari kepada pelajar sekolah agama.

Disebabkan itu, ramai pelajar sekolah agama pada masa itu, merasakan lebih selesa duduk dalam kalangan sahabat-sahabat yang datang daripada latar belakang pendidikan yang sama. Dengan itu, tidak ada anggapan dan harapan yang diletakkan yang akhirnya akan menimbulkan satu isu yang tidak akan habis dibincangkan.

Walaupun aku bukanlah seorang yang peramah dan mudah bergaul dengan orang, aku tetap mahu mencuba untuk keluar daripada zon selesa yang telah diamalkan sejak sekian lama ini. Aku rasakan dengan usaha ini, mungkin aku dapat membuat satu perubahan yang lebih baik terutamanya dari aspek keyakinan juga kemahiran sosial.

”Assalamualaikum! Oh, kak zue!”, aku terkejut apabila melihat makcik fatimah sudah pun berdiri betul-betul dihadapan aku yang mana ketika itu aku sedang asyik mendengar lagu daripada radio di ruang tamu rumahku. ”Mana ibu kamu along?”, tanya makcik fatimah kepadaku. Dek kerana terlalu malu, aku terus berlari ke dapur hingga terlupa memberitahu ibuku yang makcik fatimah datang mencarinya.

Tersenyum sendiri aku bila mengingat kembali betapa pemalunya aku waktu kecil hingga tamat sekolah menengah dahulu. Hinggakan ibu dan abah merasakan sifat pemalu aku pada masa itu sangat kritikal kerana mereka risau ianya mungkin akan dipandang sebagai satu tindakan tidak hormat kepada orang yang lebih tua.


Alhamdulillah, terima kasih aku pada sahabat yang menuntut ilmu capoeira bersamaku dengan abang Hisyam. Kelab seni bela diri kami tidaklah semegah seni bela diri yang lain, yang mana tempat latihan seni bela diri biasanya diadakan di gimnasium ataupun dewan. Taman rakyat lah tempat jatuh dan bangun kami bertahun-tahun, bahkan ada dari kalangan pelajar capoeira ini telah menuntut ilmu capoeira dengan abang Hisyam melebihi satu dekad. Kekurangan ini kami hadapi kerana tiada modal untuk menyewa satu dewan ataupun ruangan khusus di mana-mana gimnasium. Seni bela diri yang wujud kini sangat banyak, Silat, Taekwondo, karate, judo, kickboxing, tinju, tomoi, dan banyak lagi. Capoeira antara seni bela diri yang baru di bumi nusantara ini. 


No comments:

Post a Comment