Tuesday, June 21, 2011

Mampukah Diriku ini..??



Assalamualaikum wbt,

Alhamdulillah setelah sekian lama menyepi hari ini dapat juga meluangkan masa untuk menyiapkan sebuah cerita pendek. Menarik ataupun tidak belum dapat kenal-pasti lagi. Harapnya sampai maksudnya ini kepada tempat yang harus disampaikan. Bila mana ada waktu kosong memang bermacam idea keluar untuk mereka cerita dan semoga tidaklah berbelit ayat didalam cerita dibawah ini..

Mampukah Diriku ini..??

Setelah sekian lama dirinya menyepi dan aku masih tertanya apa yang perlu aku lakukan untuk menghilangkan kesepian itu. Apa sahaja yang diriku ini mampu lakukan.? Tatkala sedang berfikir, aku teringat saat mendapat berita yang menjadi punca dirinya menyepi dan ternyata diri ini lah yang menjadi puncanya. Kononnya mahu memilihnya untuk membahagiakan tapi seringkali diberikan kesedihan dan kesulitan. Betapa sedihnya diriku ini yang tidak dapat melakukan apa-apa untuk membetulkan keadaan. Betapa lemahnya diri ini dan betapa teruknya diri ini. Namun ku lihat semua itu sebagai satu dugaan yang Maha Esa kepada aku untuk melihat kekuatan dan ketabahan hati hambaNya. 

Kalau tidak membebankan,tidak menyakitkan,tidak memedihkan tidak menyedihkan, itu bukanlah dugaan dan cabaran namanya. Dugaan mengajar sesuatu kepada penerimanya yang susah untuk dipelajari oleh sesiapa pun. Disitu kita dapat lihat betapa istimewanya dan berharganya dugaan yang Allah swt berikan kepada kita. 

Tidak habis dengan dugaan itu, tersentak dengan berita yang menyedihkan, terdiam diriku seketika. Ya Allah,mampukah diriku ini..??. Titisan air mata jatuh ke bumi yang ku anggap sebagai kelemahan ini jatuh dengan harapan semuanya berakhir dengan kemanisan. Mampukah diri ini mengharungi dugaan yang Kau berikan?? Aku hanyalah insan dan hambaMu yang sangat lemah. Berikanlah kekuatan dan ketabahan kepada kami.

Diri ini amat terasa diuji apabila ditimpakan dengan dugaan-dugaan yang datang tanpa dijangka. Seringkali aku bertanya kepada diri sendiri, kenapa semuanya berlaku diluar jangkaan??kenapa semua yang berlaku sangat berat?? Namun apa yang berlaku ada hikmahnya dan aku perlu kuat supaya orang disekelilingku akan dapat ku lindungi daripada ribut badai dan angin kencang yang akan lebih mencabar kehidupan didunia ini kelak.

Dan tanpa khabar berita, masih lagi menerima tetamu tanpa diundang. Namun tetamu kali ini sangat pedih untuk menerimanya. Kenapa perlunya tetamu ini berkunjung pada masa ini?? Diriku sudah tidak berdaya untuk menanggung semua ini berseorangan tetapi masih lagi aku menerima kunjungan tetamu yang tidak diundang ini. Secara ikhlasnya, aku sudah tidak berdaya untuk melaluinya, aku memerlukan kekuatan, namun kekuatan itu pun diuji juga. Mampukah diriku ini..??

Jelaslah apa pun yang datang mesti diterima dengan hati yang terbuka. every tears worth the reason. Walaupun perlu menahan tapi sebagai insan yang lemah tidak dapat lari daripada mengalirnya air mata ini. Namun aku amat tertarik dengan tetamu yang kadangkala datang memedihkan diri ku ini kerana setelah sekian lama beliau tidak berkunjung. Adakah ini hanyalah mindset yang berlaku tatkala diri ini terase kesepian. Kalau dilihatkan kepada kesalahan yang sebelum ini, mungkin ini worth kepada kesalahan itu. Sepedih mana dan sesakit mana, perlu untuk menangggungnya sehingga masa yang telah ditentukanNya.

Maafkanlah diri ini. Sesungguhnya walaupun tidak sanggup lagi menerima Kau gantikanlah kesedihannya dan dugaannya kepada diri ini. Letakkanlah hanya pada diri ini. Redha dengan apa yang akan berlaku kelak. Gembirakanlah dirinya dan itu sudah memadai walaupun terpaksa menanggung derita ini. Ampunkanlah diriku ini..walalupun ku sering bertanya, mampukah diri ini..?? namun aku masih ingin melindunginya sehingga akhir hayatku. Maafkan ku.


No comments:

Post a Comment