Thursday, September 8, 2011

kenapa saya rindu ye??



Salam Alaikum wbt.....

Majoriti makhluk yang bergelar manusia akan menghadapi situasi yang kadang-kadang dirasakan istimewa ataupun sedih iaitu rindu. Macam-macam orang akan mengeluarkan pendapat atau idea masing-masing tentang rindu. Kita semua selalu merindui sesuatu, seseorang dan berbagai-bagai lagi dalam hidup kita dan perasaan itu lah yang mengajar kita untuk menjadi lebih tabah ataupun semakin lemah.

Dalam situasi sebagai pelajar sekarang, tambahan pula keluarga yang tersayang jauh dari mata, rakan-rakan yang dulunya berlatih sama-sama, ada masanya susah untuk mengawal hati daripada tak merindui semua itu namun ujian itu diberikan untuk menguatkan lagi hati ini supaya apa-apa ujian yang mendatang yang pastinya lebih mencabar dan sukar dapat diatasi dengan hati yang tenang dan bersedia.

Dan dalam situasi merindui seseorang apa yang pentingnya diri kita perlu mengawal perasaan itu. Sebenarnya apa sahaja perasaan yang lahir daripada hati kita ini, susah untuk kita menghalangnya, jadi dengan itu perlulah kita kuatkan diri supaya dapat mengawal apa yang kita rasa supaya ianya tidak memberi kesan yang kadang-kadang boleh membawa perkara negatif kepada diri kita samada secara fizikal ataupun mental.

Jika tidak dapat mengawal rindu kepada keluarga, rakan-rakan, saudara-mara yang jauh di sana sehinggakan kita tidak dapat untuk menjalani kehidupan seperti biasa, tak makan dan minum, murung, sehinggakan aura kemurungan itu merebak keseluruh tempat disekelilingnya, mestilah tak baik dan tak elok bagi diri kita. Hatta ada yang dengan senangnya akan jatuh sakit bila dia merasakan dirinya kesunyian.

Apabila dilihat semula tentang situasi perasaan ini, mungkin kita boleh lihat semula situasi ini dalam bentuk 2 pihak. Cubalah kita hargai perasaan itu selagi adanya ia dan mungkin anda tidak merasakan secara terus ataupun secara realnya apa yang dia rasakan, cubalah juga terima apa yang dia rasakan kerana selalunya jika kita hanya terima secara tahu-tahu sahaja masih tidak memadai, dan akan berlaku kepada kita apa yang dia rasakan pada kita bila orang yang selalu memberi itu dah tiada.

Mungkin dan selalunya kita akan menghargai apa yang telah ada pada kita tetapi ianya sudah tiada pada kita sekarang. i've seen the third shooting stars,its so shining, em is it my time now but...always pray it is not..


.....(",)



No comments:

Post a Comment