Thursday, December 1, 2011

Capoeira & Diri ini..


Assalamualaikum wbt, salve dan harapnya semua dalam kondisi kesihatan yang baik sentiasa. Sape yang tahu pasal Capoeira ni..?? Ha, selalunye orang akan kaitkan capoeira ni dengan lagu capoeira yang sangat terkenal diseluruh dunia ni iaitu, paranaue. 

Saya mula minat capoeira ni ataupun seni mempertahankan diri dari Brazil ni sejak tadika lagi yang pada masa itu satu filem tentang capoeira ditayangkan di tv. Sejak hari tu, memang selalu reka macam-macam aksi dengan adik kedua saya. 

Pada mulanya orang akan menganggap Capoeira ni seni mempertahankan diri yang tak memberi apa-apa faedah tidak seperti seni taekwando, silat dan sebagainya. Kebanyakan orang menganggap bahawa Capoeira satu seni yang hanya untuk tontonan dikhalayak ramai sebagai satu persembahan biasa saje.

Sejak 3tahun lepas saat saya mula aktif bergiat dalam aktiviti ini memang tak same lah dengan apa yang dikatekan oleh orang ramai. Yang pentingnya ape saje yang kite mahu luahkan samada pendapat, kutukan atau sebagainya, cube untuk selami dan fahami dulu apakah perkare yang kite ingin hakimi itu. 

Mulanya saya bergiat dalam latihan seni ini, jangan cakaplah kan, sangatlah penatnya kene buli dengan jurulatih mase tu. Same je macam nak belajar seni mempertahankan diri yang lain, perlu kuasai teknik asas. Banyak perkara yang penting tentang kehidupan dapat ditimba sepanjang mempelajari ilmu seni capoeira ni.

Banyak lagi nak sampaikan tapi wat mase ni sampai sini sajelah sebab jari jemari dah mule membeku so tak dapat nak fokus menaip entri kali ni. Apa-apa pun bittaufiq untuk sahabat yang akan menjalani peperiksaan samada di Universiti ataupun di Sekolah. wassalam alaykum wbt.

2 comments:

  1. ok bru sy tahu ape tu capoeira...xpnh dgt pon b4 ni..

    ReplyDelete
  2. @lyna...

    hoho....ha..ni la capoeira..xpe lah..skrg da dgr pun kan... ^^

    ReplyDelete