Wednesday, August 22, 2012

Suasana beraya di rumah Nenek


Assalamualaikum wbt,
Alhamdulillah sejak cuti-cuti ni baru lah ada banyak kesempatan nak update entri terbaru, kalau tak memang nak jeling laptop ni pun jangan harap.
Pada 19 Ogos 2012 yang lalu, bersamaan 1 Syawal 1433H , semua umat islam diseluruh pelusuk dunia menyambut Aidilfitri ataupun Hari Raya Aidilfitri. Memandangkan tahun ini saya pulang ke kampung halaman tercinta, sambutan ini menjadi bertambah meriah(kononnyer..haha ;D ).

Selesai sahaja solat sunat Aidilfitri di Masjid Sultan Ahmad 1 di bandar Kuantan, kami sekeluarga menziarahi kubur arwah atok berdekatan Taman Tas. Selepas itu kami pulang ke rumah Nenek belah Ibu saya di Indera Mahkota 2 yang sudah menerima kepulangan ramai sanak-saudara pada malam raya.

Juadah Raya kalau tiada memang hilang semangat nak beraya, so, tahun ini seperti biasa juadah raya, kuih raya dan yang paling penting, duit raya semua complete ada. Acara yang paling penting pada Hari Pertama Aidilfitri ni tak lain tak bukan, Pictures snapping time la kan..inilah hasilnya...

Say CHEEZZZZZ!!!!!!!!!!
Haa..ini lah dia sanak saudara yang bahagia bersama bile beraya kat rumah Nenek. Kita mulakan dengan pengenalan family ye..

Antara pakcik yang paling tinggi yang ada kat rumah Nenek masa Raya Pertama ni adalah Uncle Riduan yang merupakan anak ke-4 Nenek daripada 11 beradik..
Cute Orange Family
Dari kiri belakang : Abg Sufiyan, Adik Syamil & Kak Syasha.
Dari kiri depan : Uncle Riduan, Adik Syariff & Auntie Syidah.
Yang kedua selepas Uncle Riduan ialah Pak Anjang..Pak Anjang pulak adalah anak ke-7 Nenek daripada 11 beradik semuanya..Tema keluarga Anjang tahun ni....
Smart Purple+Orange Family
Dari Kiri : Along Syafiq, Iqa, Mak Anjang, baby Irfan, Pak Anjang & Angah Syahir.
Cik Ajid pulak anak yang ke-8 selepas Pak Anjang..Special Theme family mereka Raya tahun ni..
Beauty Blue Family
Dari Kiri : Erry, Cik B, Adik Awien & Cik Ajid.
Cik Lah pulak anak yang ke-9 Nenek dari 11 beradik..Biru juga tapi biru family ni lain dari yang lain...
Sweet Blue Family
Dari Kiri Belakang : paeh, Abby, Cik Man.
Dari Kiri Depan : Dik Nor, Fazeera, Cik Lah.

Dan Last family Picture..of course la my sweet lovely family. Ibu Merupakan anak yang ke-10 selepas Cik lah. Jatinya tema Pahang kami Raya tahun ni ye.
Black & White Family
Dari Kiri : Angah, my Ibu , Saya(menyelit kat tengah2 tu) ,  my baba & Ajai.
Dan Setiap kali raya, tidak sah kalau tak snap gambar makcik2 berposing. Untuk memeriahkan lagi suasana, makcik2 dalam family kami semua ni memang sporting2 dan peramah semuanya..Dalam Gambar dibawah saya perkenalkan Nenek saya yang duduk dibelah kanan dan sebelah kiri tu Acu yang selalu happy kalau hari raya sebab suka dapat duit raya..hehe , anak bongsu Nenek iaitu yang ke-11, Orang kata Nenek selalu manjakan Acu, biasalah kan, kata anak bongsu mestilah dimanja-manja kan. Family saya je yang lain daripada yang lain, anak sulong yang jadi anak manja(entah betul ke tidak..hahaha)
Dari Kiri Berdiri : Auntie Syidah, Cik Lah, Mak Anjang, Ibu & Cik B.
Dari Kiri Duduk : Acu & Nenek.

Akhir Kalam, memang suasana ini sangat berharga dan saya yakin setiap orang melalui pengalaman yang sama, Namun tidak dilupa juga pada saudara kita sudah tiada peluang untuk menyambut aidilfitri kali ini dengan sanak saudara. Hargailah setiap ikatan yang telah terjalin sejak kita lahir ini. Supaya Allah swt jadikan ikatan kita lebih Akrab, Tulus dan Ikhlas dan lebih kuat dan teguh dalam menghadapi segala rintangan dan dugaan dalam kehidupan.

Salam Aidilfitri kepada semua sanak saudara, rakan taulan dan sahabat yang mengenali kami semua.
 تقبل الله منا ومنكم وكل عام وأنتم بخير

No comments:

Post a Comment