Saturday, March 5, 2011

PerginyA ShitA' YanG PertamA

Assalamualaikum wbt,

Alhamdulillah still dikurniakan masa untuk memBloggEr. Macam-macam perkara berlaku ketika melalui musim shita' yang lepas, even sekarang ni still kesejukan lagi namun tak lah seperti hari-hari pengakhiran Shita' yang agak membekukan segalanya sehingga terhenti seketika usaha untuk memBlogger ni.

Berakhirnya Shita'ku yang pertama ini yang mempunyai 1001 macam program, pengalaman, aktiviti dan bagai lagi yang kadang-kala memenatkan tetapi keseluruhan nya membawa pengalaman yang menarik dan menyeronokkan.

Jaulah Syria dengan pergi ke Amman antara yang menarik,nak tahu?? j0m3..

Kita mula dengan Jaulah Syria dulu ok. Pada mulanya dah lama plan untuk ke Syria sebab nak beli Berimbau* daripada seorang sahabat yang dikenali di Syria yang juga merupakan antara Instruct0r Capoeira di sana.

Even pada mulanya nak pergi berseorangan c0z bila masuk t0pik Capoeira ni, bukan senang nak libatkan sahabat-sahabat yang tidak pernah tahu menahu tentang seni itu. Tetapi rezeki bila berkenalan dengan seorang sahabat daripada salah satu Universiti di Jordan ni, ada juga yang ingin temankan dan disamping menunaikan hajat diri ketika berjaulah di Syria baru-baru ni, dibawanya ke Maqam-maqam Sahabat-Sahabat Baginda SAW dan juga para-para wali dan juga Ahlul Bait, Alhamdulillah.

Pepatah masyarakat sambil menyelam minum air, disamping gembira dapat memiliki Berimbau yang mana harga pasarannya di Malaysia agak mahal, dapat juga menimba pengalaman dan pengetahuan tentang sejarah sahabat-sahabat Baginda SAW dan tokoh-tokoh Islam yang terdahulu.

Ha, tu secara ringkas tentang Jaulah ke Syria. j0m kita pergi ke cerita disebalik Amman. Apa yang menarik sangat kan sebab Amman Ibu Negara Jordan dan tak pelik lah kalau pergi ke Amman.

Ce citer, ce citer..cerita nya begini, sejak datang nya diri ini ke Semenanjung Tanah Arab ni, sejak itulah usaha mencari network Capoeira giat dijalankan, mencari di Jordan tiada kujumpa, rupanya dikesemua negara jiran yujad fi ha Capoeira, Leish??? kenapa tak wujud langsung Group Capoeira di Jordan ni.

Namun, ia tak mematahkan semangat ku atau dalam istilah Capoeira, Ache, bermaksud semangat yang positif . Disebabkan itu, network diluaskan ke negara-negara yang terdekat seperti Syria, Lubnan, dan Turki, banyak lagi negara arab yang ada tetapi 3 negara ini antara network Capoeira yang paling aktif buat mase ini.

Agak memberikan impak yang positif bila mana berpeluang berjumpa dengan mereka semua, mereka menyambut dengan hati yang terbuka, dan tak banyak masalah dari segi makan dan pergaulan memandangkan komuniti ini berasal daripada masyarakat tempatan juga.

Eh! kenapa takda cerita Amman lagi ni, ok, terus kepada point penting. Salah satu Non-Gonverment Organisation atau NGO yang juga ditubuhkan oleh salah satu group Capoeira dari negara jiran dijemput untuk membuat persembahan dan juga menjalinkan network bersama  NGO di negara ini.

Jadi dengan peluang itu, mereka mempelawa untuk menghadiri bersama persembahan itu yang akan dibuat di Amman, selepas tamatnya kuliah pada jam 2.00petang tepat, diriku terus mengambil teksi ke Mujamma' Amman, dan menaiki coaster terus ke Amman,sampai di Amman kira-kira pukul 4.00 petang dan terus mengambil teksi ke tempat yang bakal dibuat persembahan bersama mereka.

Saat itu juga merupakan kali pertama berjumpa dengan Capoeirista daripada other group yang begitu banyak. Selepas tamatnya persembahan terus menaiki teksi dengan kelaparan yang amat dan meminta ammu teksi menuju ke Mat'am yang paling sedap di Amman.

Berdekatang dengan Bab Syimal Jamiah Urduniah terletak banyak Mat'am yang sedap-sedap semuanya dengan harga yang berbagai. Apabila hilangnya kelaparan yang menikam perut sebelum ini, kaki dikuatkan lagi menuju ke Mujamma' Tabarbur atau lebih dikenali sebagai Mujamma' Syimali.

Terus ittifaq dengan ammu service 2JD terus ke Irbid yang pada mulanya ammu tu menipu meminta 10JD. Nak menipu pun secara logiknya carilah budak-budak yang tak Mumayyiz lagi kan. Itulah perangai Majoriti masyarakat Arab moden ini yang dikelabukan mata mereka dengan duit dan kemewahan yang tidak kekal.

Sesampai di Irbid(rumah) pada jam 10.00 malam bersedia untuk menjalani hari esoknya dengan kuliah-kuliah di Fakulti Syariah. Alhamdulillah. Kalau di Malaysia, macam main ulang alik Kuantan-KL. Memang memenatkan tapi disebalik perjalanan yang memenatkan itu ada pengalaman yang sukar untuk diperolehi oleh orang lain.

Sekian sekadar itu sahaja celoteh dan cerita yang agak merapu pada kali ni.
Jadilah Orang Yang BAIK, Tak Rugi Walaupun Perit.....wassalamualaikum wbt

*Berimbau - sejenis alat muzik yang digunakan dalam Capoeira.

No comments:

Post a Comment